Pomysły na lekcje o ptakach

Teatr, Dzień Wróbla i terapia głosami ptaków...

Jak ważną rolę mogą odegrać w naszym życiu nauczyciele, pomagając rozwijać zainteresowania i talenty, przekonał się zapewne niejeden z nas. Takie zadanie mogą też spełniać zajęcia związane z ptasią tematyką. Dosłownie dodawać skrzydeł. 

Stale lecimy z ptakami


Poznajcie sympatyczną klasę 3a ze Szkoły Podstawowej w Czarnym Borze (okolice Wałbrzycha),
która bardzo intensywnie działa na pTAK. – Z okien naszej klasy możemy codziennie obserwować łąkę
i wzgórza porośnięte drzewami i krzewami. Widzimy polującego lisa i myszołowa.
Podziwiamy jaskółki, które budują gniazda w rogach szkolnych okien. Od rana na świerkach na szkolnym
podwórku rozrabiają sroki. Pełno tu też mazurków, wróbli, kosów. To, co nas otacza, zaciekawia.
Dzieci same poszukują wiadomości na temat obserwowanych ptaków i ssaków. Z zainteresowaniem
przystąpiły do projektu „Rok z życia drzewa”, w ramach którego stworzyły piękne relacje.
Wykonują ptasie prezentacje, uczą się rozpoznawać ptasie jaja (polecamy quiz),
na bieżąco prowadzą obserwacje bociana białego, który od kilku lat powraca pod koniec marca
do naszego czarnoborskiego gniazda.

Wybrane relacje o drzewach i ptakach: 
Moje drzewo - Lena 
Ptaki zimujące - Julia
Ptaki zimujące - Bartosz 

Obecnie przygotowujemy audycję radiową, w której głównymi bohaterami będą ptaki.
Mamy umówione spotkanie z panem, który opowie nam o budkach lęgowych. Mieliśmy w planach samodzielne budowanie budki lęgowej, ale przez pandemię wypadło nam z realizacji. W zamian opracowujemy cykl życia ptaków. Jak skończymy – zaprezentujemy – tak przybliża nam tę sympatyczną ekipę pani Joanna Duroł, nauczycielka klasy 2a ze Szkoły Podstawowej w Czarnym Borze. 

O tym, jak ważne jest odpowiadanie na potrzeby dzieci, dopingowanie do stawiania sobie wyzwań i podnoszenia poprzeczki, możemy przekonać się, poznając Julkę, uczennicę pani Joanny. – W ubiegłym roku realizowałam z dziećmi tematy związane z ptakami z pakietu edukacyjnego „Bądź na pTAK”. Moja uczennica Julka była bardzo zaangażowana i chciała coś jeszcze. Zaproponowałam scenkę ze sroką w roli głównej. Jula nauczyła się słów na pamięć i sama przygotowała teatrzyk.
Wystąpił w nim nawet jej kot: 



Zatem, drodzy nauczyciele i edukatorzy: kujmy żelazo, póki gorące! 
 

Ptaki są dla każdego


Z kolei pani Katarzyna Hudy, pracująca w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym oraz Niepublicznej Szkole Przysposabiającej do Pracy w Pniu (okolice Mielca na Podkarpaciu), pokazuje nam, jak ptasią tematykę w ramach Szkoły na pTAK wprowadziła do placówek dla osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz fizyczną. – Zajęcia dostosowane do realnych potrzeb i możliwości uczestników są dla nich terapią i sposobem uwrażliwienia na otaczający ich świat przyrody. Odgłosy ptaków i ich obserwacja działają relaksacyjnie, przygotowywanie pokarmu do ptasich stołówek to stymulacja polisensoryczna. Zajęcia pośrednio wpływają też na podniesienie świadomości związanej z ochroną przyrody dla opiekunów i terapeutów. Przyjemne z pożytecznym przeplatane terapią realizowane jest tutaj na sto procent – tak przybliża ideę zajęć pani Katarzyna. Od października 2020 do kwietnia 2021 przeprowadziła ich osiem. Poznajmy kilka z nich:

Które ptaki odlatują na zimę, a które zostają z nami? Czy sójka w końcu wybrała się za morze? Na te pytania szukaliśmy dziś odpowiedzi. Przygotowałam plansze, na które nasi podopieczni z pomocą terapeutów przyklejali ptaki. Do wiersza o sójce Jana Brzechwy dzieci demonstrowały przygotowania do podróży z walizką. Podopieczni próbowali unosić ręce do góry, udając, że latają. I okazało się, że to nie takie łatwe. Zachęcamy do spoglądania w niebo, by życzyć szczęśliwej podróży odlatującym ptakom. Zobaczymy się z nimi na wiosnę, a tym, które zostaną, pomożemy przetrwać zimę.

– Dziś rozpoczęliśmy dokarmianie ptaków, podopieczni Ośrodka Rewalidacyjno-Opiekuńczego poznali menu, którym można bezpiecznie dokarmiać ptaki, i zawiesili pierwszy karmnik.

– Ponieważ zbliża się Noc Sów, w Szkole Przysposabiającej do Pracy oraz Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym w Pniu odbyły się warsztaty poświęcone sowom. Uczniowie i podopieczni obu placówek poznali gatunki sów występujących w Polsce, ich zwyczaje i odgłosy. Wykonali sowy z kubeczków oraz obejrzeli filmy przyrodnicze o sowach. 


Obchodzimy ptasie święta

W kalendarz każdego – i małego, i dużego – przyrodnika powinny być wpisane święta związane z naturą. 


W Przedszkolu nr 77 w podwarszawskich Włochach w ramach Międzynarodowego Dnia Wróbla (który obchodzimy 20 marca) odbyły się warsztaty przyrodnicze pod tytułem „Cześć wróbelku!”



– Podczas pierwszej części dzieci oglądały, sprawdzały, poszukiwały i słuchały… A wszystko po to, by poznać wróbla – naszego miejskiego sąsiada, jego ulubione miejsca bytowania, budowę gniazda, opiekę nad pisklętami, pokarm, życie w grupie. W części drugiej warsztatów, wykorzystując zdobytą wiedzę, dzieci układały zadania matematyczne, rozwiązywały zagadki, układały wiersze i rymowanki, tworzyły ciekawe prace plastyczne. Podsumowaniem spotkania była burza mózgów – co możemy zrobić, by pomóc wróblom? Pomysłów było dużo: nie wycinać krzewów i sadzić nowe, dokarmiać, sadzić rośliny, których nasionami żywią się wróble, wieszać budki. Na zakończenie dzieci stworzyły plakat wyrażający ich sympatię dla bohatera warsztatów pod tytułem „Kochamy wróble” – przybliża nam te tematyczne zajęcia pani Beata Klekocka, nauczycielka z Przedszkola nr 77. 
 

Powiązane artykuły

Teatr, Dzień Wróbla i terapia głosami ptaków...

Teatr, Dzień Wróbla i terapia głosami ptaków...

30 kwiecień 2021

Jak ważną rolę mogą odegrać w naszym życiu nauczyciele, pomagając rozwijać zainteresowania i talenty, przekonał się zapewne niejeden z nas. Takie zadanie mogą też spełniać zajęcia związane z ptasią tematyką. Dosłownie dodawać skrzydeł. 

WIĘCEJ >
Skrzydlaci Mieszkańcy Łazienek

Skrzydlaci Mieszkańcy Łazienek

23 listopad 2018

Drogi Nauczycielu i Nauczycielko! Zastanawiasz się, co robimy w Szkole na pTAK!? Zachęcamy do obejrzenia relacji z poszukiwania skrzydlatych przyjaciół w Łazienkach:

WIĘCEJ >