Wydarzenia

Wiejskie szkoły Szkołami na pTAK!

Małe, wiejskie szkoły często spisywane są na straty. Powszechnie uważa się, iż nic się w nich nie dzieje, ich uczniowie nie mają dostępu do zajęć pozalekcyjnych i wszystkiego tego, co w większych (bogatszych) szkołach jest normą. Jednak czy

Przykład szkół z gminy Goniądz w woj. podlaskim, a dokładnie ze szkoły z Klewianki i Downar pokazuje, iż to nie prawda. Szkoły te działają. Cały czas coś się w nich dzieje - ostatnio również na rzecz ich najbliższego otoczenia, czyli lokalnej przyrody. Dlaczego? Gdyż w obydwu szkołach odbyły się niedawno zajęcia na pTAK organizowane przez stowarzyszenie Ptaki Polskie.

 

W czasie pierwszej części zajęć powstał ogród na pTAK - czyli ogród dla człowieka, dla ptaków, dla przyrody. Wydawać by się mogło, iż to żadna filozofia. Ale postawmy się w sytuacji dzieci. Uczniowie musieli sprostać wielu trudnościom. Pierwszym, nie łatwym etapem było zaplanowanie ogrodu. Tu należało wczuć się w rolę trznadla, szczygła, dzwońca czy też gila i spojrzeć na świat przez ich ptasie oczy. Gdy powstała koncepcja, należało ją wprowadzić w życie. Tu pojawiały się kolejne trudności. Ziemia stawiała opór, krzewy kaleczyły cierniami, a szpadel był często większy niż jego użytkownik. Ale wszystkie trudności zostały przezwyciężone, a nagroda za trud pojawi się wiosną, gdy wraz z całą przyrodą zakwitnie własnoręcznie stworzony ogród na pTAK.

 

Bo trudach, czas na odpoczynek. A że w szkole nie wypada marnować czasu, uczniowie odpoczywali w sposób aktywny, aktywizując swe umysły na kolejnej części zajęć na pTAK - „Sztuce Latania”.

 

Tu wspólnie odpowiedzieliśmy sobie na wiele trudnych pytań.  Dlaczego ptaki wybrały lot? Jak wzbił się w powietrze pierwszy ptak, a jak czynią to ptaki teraz? Po co ptakom aż tyle piór? Co to jest lotka, sterówka, pióro konturowe i puchowe? Nasi edukatorzy nie mieli tu za wiele pracy, uczniowie z Downar i Klewianki wiedzieli niemal wszystko. A prowadzący, odpowiadając na ciekawe i wnikliwe pytania czerpali wielką satysfakcję z zajęć.

 

Wielką zaletą szkół w Downarach i Klewiance jest ich kameralność, niewielkie grupy dzieci. To jest wielkim atutem. Edukator mógł poświęcić czas wszystkim uczestnikom. Można było przeprowadzić zajęcia integrujące pełnosprawne i niepełnosprawne dzieci. A także, co wspaniałe, w kameralnych warunkach szkoły w Downarach istniała możliwość przeprowadzenia zajęć indywidualnych, dla najbardziej wymagających dzieci.

 

Z całą pewnością szkoły w Downarach i Klewiance są szkołami przyjaznymi ludziom i przyrodzie. Szkoły te to szkoły na pTAK!

Autor: Marcin Siuchno

Źródło: Fot. Marcin Siuchno

Powiązane artykuły

Zapytanie ofertowe na scenariusze i pomoce dydaktyczne do pakietu edukacyjnego

Zapytanie ofertowe na scenariusze i pomoce dydaktyczne do pakietu edukacyjnego

16 luty 2015

Zapytanie ofertowe nr pTAK!3/02/02/2015 dotyczy: usługi w zakresie opracowania merytorycznego scenariuszy zajęć lekcyjnych i pomocy dydaktycznych do czwartej części istniejącego już pakietu edukacyjnego Bądź na pTAK! w ramach projektu Bądź na pTAK!

WIĘCEJ >
Dlaczego pTAKi?

Dlaczego pTAKi?

05 październik 2010

Bo są piękne, mądre, inspirujące… A poza tym: zaletą ptaków jako grupy flagowej naszej Kampanii jest to, że niemal zawsze są gdzieś obok.

WIĘCEJ >
Skrzydlaci sąsiedzi w Piasecznie

Skrzydlaci sąsiedzi w Piasecznie

07 maj 2013

Z czym kojarzy Wam się wiosna? Pytanie, a za nim odpowiedzi padające tak gęsto jak krople deszczu podczas pierwszych opadów tejże wiosny. Tak przywitała nas Szkoła Podstawowa nr 5 w Piasecznie.

WIĘCEJ >